Afdelingsmanager Leefomgeving
Hilversum
 
Aanvraagnummer
16496
Duur
6 maanden
Opties verlenging
2 maal 3 maand(en)
Uren per week
36 uur
DAS opdracht
Ja
Start
Z.s.m.
Opleidingsniveau
WO
Regio
Noord-Holland
Einde inschrijfdatum
03 July 2024
Eindtijd
09:00 uur

We werken voor Hilversum, de mediastad van Nederland
Een groene tuinstad, met rijke historie, waar meer dan 93.000 unieke inwoners hun leven op eigen wijze vormgeven. Voor hen zijn we de meest nabije overheid; bereikbaar en toegankelijk. Open en nieuwsgierig, geven altijd antwoord en doen wat nodig is. We zijn toegankelijk en betrouwbaar, transparant en realistisch in de afspraken die we maken. In onze werkwijzen zoeken we de balans tussen maatwerk en eenvoud. Maken slim gebruik van technologie, data en stellen dit zoveel mogelijk beschikbaar. Bovenal doen we het samen, sluiten aan op wat er in de stad en in de regio gebeurt en zoeken de dialoog en de samenwerking. Met ons vakmanschap zijn we een betrouwbare partner.

Onze kernwaarden zijn dan ook Vertrouwen, Eenvoud, Betrokkenheid, Professioneel, Inclusief en Duurzaam.

We willen blijven leren en innoveren met het vizier op de stad.
Elke dag willen we dit waarmaken.
En als dat een keer niet lukt, spreek ons er dan op aan.

Als je bij ons werkt, kun je zijn wie je bent, ongeacht je achtergrond, hoe je eruitziet en van wie je houdt.

Opdracht
De gemeente Hilversum is op zoek naar een interim afdelingsmanager die samen met de ruim 200 collega’s van de afdeling Leefomgeving de ontwikkeling van de fysieke leefomgeving verder vormgeeft.

Er speelt veel in het fysieke domein in Hilversum, grote opgaven waarvoor de afdeling aan de lat staan en jij sturing aan geeft:

  • Complexe gebiedsontwikkelingen;
  • Het bestrijden van ondermijnende criminaliteit;
  • Klimaatadaptatie en behoud van biodiversiteit;
  • Energietransitie en
  • Mobiliteit. 

Complexe vraagstukken die om een integrale benadering vragen en samen met onze inwoners, ondernemers, instellingen en andere partners in de stad verkend dienen te worden.

Je geeft leiding aan het managementteam van de afdeling leefomgeving. In die rol ben je een empathisch sparringpartner voor zeven teammanagers die allemaal actief zijn binnen de beleidsontwikkeling en uitvoering van de fysieke leefomgeving en heb je indirect een span of control van 215 medewerkers. Je zorgt samen met het MT voor de integrale afstemming van alle primaire en bedrijfsvoering processen, het implementeren van nieuw beleid, het delen van interne en externe signalen en het bepalen van een heldere visie en strategische doelen. Je houdt grip op de bedrijfsvoering. Je pakt jouw aandeel in het tot stand brengen van de P&C producten. Je bent eindverantwoordelijk voor het aantal fte, budget en kwaliteit van de uitvoering van de afdeling.

Als teamlid van het concernmanagementteam denk je breder dan vanuit je eigen afdelingsverantwoordelijkheid en ben je ook strategisch adviseur van de directie. Je stuurt op domein overstijgende opgaven legt dwarsverbanden en zorgt voor integraliteit in aanpak en besluitvorming richting bestuur. Je houdt de concernvisie scherp voor ogen en je toont verbindend vermogen tussen de stip op de horizon en de praktijk van alledag. Daarnaast ben je drager van de lerende organisatie, laat je zien hoe je omgaat met “fouten” en hoe hiervan geleerd kan worden voor een volgende keer.

De afdeling Leefomgeving is ruim twee jaar geleden ontstaan door een samenvoeging van twee afdelingen Beleid & Ontwikkeling en Openbare Ruimte, waarmee de gehele keten van beleid, uitvoering en beheer binnen het fysieke domein is samengebracht. Onderdeel van de opdracht is om, met het oog op de voorgenomen samenvoeging met gemeente Wijdemeren, mee te denken over een toekomstbestendige en efficiënte inrichting van de afdeling.  

De afdeling Leefomgeving omvat zeven teams, te weten: Leef- en Vestigingsklimaat, Projecten, Samenleving, Ruimtelijke Kwaliteit, Voorbereiding en Uitvoering, Beheer, Onderhoud en Installaties en Vastgoed. De combinatie van de kennis van de stad, de strategische denkkracht, het vermogen om denken te vertalen naar doen en tegelijkertijd te zorgen dat de stad heel en veilig is, maakt de afdeling Leefomgeving tot een krachtige club. Onze houding is gericht op het mogelijk maken van wensen en plannen van onze inwoners, ondernemers en partners.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als (interim)afdelingshoofd binnen een overheidsorganisatie;
2. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau.

Gunningscriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
3. Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring in de afgelopen 10 jaar als (interim)afdelingshoofd van een afdeling met meer dan 100 medewerkers binnen een gemeente met + 50.000 inwoners (40 punten);
4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar in het fysiek domein in de rol van manager binnen een gemeente met +50.000 inwoners (30 punten);
5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het voorbereiden van beleidsvoorstellen in een politiek-bestuurlijke organisatie (20 punten);
6. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal WO niveau (10 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Je bezit people skills (verbinden, feedback geven en aanspreken);
  • Je beschikt over politiek-bestuurlijke sensitiviteit;
  • Je bent resultaatgericht;
  • Je spreekt de taal van de uitvoering maar kan ook conceptueel denken;
  • Je bent op de hoogte van de lokale en landelijke vraagstukken (inhoudelijk en financieel) die voor Hilversum in het fysieke domein gelden.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 14. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. 

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr/ in overleg.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op maandag 8 juli 2024 tussen 11.00 uur en 16.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 5 juli 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

  • De gemeente verzoekt altijd om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Er wordt een VOG screening uitgevoerd conform de VOG screening van de gemeente Hilversum. De verwerkingstijd is maximaal 4 weken, en bij VOG-P screening maximaal 8 weken. De kosten van de VOG zullen ten alle tijden reeds verdisconteerd zijn in het aangeboden uurtarief.
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
  • We vergoeden geen reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Hilversum komt werken. In de marktuitvraag van Flextender wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer is. Eventuele reiskosten die gemaakt worden in opdracht van de gemeente Hilversum voor werk-gerelateerde afspraken kunnen gedeclareerd worden met het ‘DECLARATIE KOSTEN PERSONEEL EN DERDEN’.
  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 26 juni 2024, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 27 juni 2024 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

Vraag: Graag zou ik u een vraag willen stellen over vereiste 2: "2. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau. " Zou dit aangepast kunnen worden naar: "Aantoonbaar niveau werk- en denkniveau op hbo niveau
Antwoord: Nee dat kan niet.

Vraag: Kan de kandidaat overgenomen worden na de inleenperiode?
Antwoord:
Ja is mogelijk

Vraag: Ligt er een veranderopgave voor deze afdeling? Zo ja, is deze meer op structuur, strategie, cultuur of leiderschap?
Antwoord:
Er liggen inderdaad een aantal structuur vraagstukken die moeten worden opgelost.

Vraag: U vraagt in de knock-out- en gunningscriteria werkervaring wisselend van 3 tot 5 jaar in de afgelopen 10 jaar op verschillende onderdelen. Wat vindt u belangrijk? Criterium 1 en 3 zijn ook hier anders van elkaar. De ene gaat over 3 jaar, de andere over 5 jaar. Waarom wordt de ervaring gekoppeld een 3 of 5 jaar? Hoe gaat u hierop scoren?
Antwoord:
Wat we belangrijk vinden hebben we uitgedrukt in het aantal punten dat we hebben toegekend aan de verschillende criteria.

Vraag: Knock-outcriterium: 2. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau. Gunningscriteria: 6. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal WO niveau (10 punten). Mag het een HBO'er zijn of moet het een WO'er zijn?
Antwoord:
Het mag een hbo-er zijn waarbij wo werk en denkniveau wel echt nodig is voor deze positie.

Vraag: Is er een mogelijkheid om de kandidaat over te nemen na de verlengingsopties
Antwoord:
Ja is mogelijk

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot woensdag 3 juli 2024, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.