Regionaal Transformatiemanager Jeugd
Nieuwegein
 
Aanvraagnummer
16572
Duur
12 maanden
Opties verlenging
2 maal 12 maand(en)
Uren per week
32 uur
DAS opdracht
Ja
Start
1 september 2024
Opleidingsniveau
HBO
Regio
Utrecht
Einde inschrijfdatum
05 July 2024
Eindtijd
09:00 uur

Organisatie
Nieuwegein is een jonge, levendige stad met historische accenten. Een complete stad met veel ruimte en groen, uitstekende voorzieningen en moderne woningen. Nieuwegein ligt centraal gelegen en heeft eigen aansluitingen op de doorgaande autowegen A27, A2 en A12 en beschikt over efficiënt openbaar vervoer, waaronder een sneltramverbinding met de buurgemeenten IJsselstein en Utrecht. In deze complete stad ligt voor de Gemeente Nieuwegein ook een taak in het verduurzamen van de stad.

Inhuurreden:                   
De regio Lekstroom bestaat uit de volgende gemeenten: Nieuwegein, Houten, Vijfheerenlanden, IJsselstein en Lopik. In regio Lekstroom werken de gemeenten intensief samen op het gebied van Jeugd, Wmo en Participatie. Dat doen we in een netwerkstructuur. Bij de start van onze regionale samenwerking focusten we ons op (inkoop) Jeugd en Wmo met een Regionale Backoffice Lekstroom (RBL) die verantwoordelijkheid heeft in contractmanagement, financiële administratie en monitoring.

Als regio zijn wij inmiddels doorontwikkeld en zien we steeds meer kansen om in gezamenlijkheid krachtig een deel van onze maatschappelijke opgaves te realiseren. Onze ambitie is dat zoveel mogelijk kinderen thuis opgroeien. Thuis met de meest effectieve begeleiding voor zowel de jeugdige als het gezin, of, als dat beter is, (tijdelijk) in een passende gezinsvorm met perspectief. De beste oplossing voor jeugdigen en gezinnen staat centraal.

In de praktijk werken we steeds meer samen binnen de uitvoering; dit varieert van het werk richting gecontracteerde aanbieders tot het meer eenduidig werken bij de sociale teams, van handhaving/zorgfraude tot de accounts van Yeph (essentiële functies Jeugd) en Gezinsvormen. De tandem beleid-uitvoering versterken we regionaal én we ontwikkelen de samenwerking in de uitvoering door.

We organiseren het werk in de regio zodanig dat er altijd een beperkte groep met een opgave bezig is, binnen het regionaal ambtelijk overleg Jeugd; andere collega’s worden zijdelings betrokken en op de hoogte gehouden. Dat onze samenwerking goed loopt blijkt uit het feit dat wij als robuuste regio zijn aangemerkt.

Waar staan we nu?

Sinds zomer 2023 zijn de producten op jeugdhulp opnieuw ingekocht na in lang traject waarin de inhoudelijke transformatie jeugd centraal stond. Nu het eerste jaar van implementatie zijn doorlopen gaan wij – met onze gecontracteerde aanbieders en partners- de transformatie verder vormgeven. Dit passend binnen de opdracht zoals deze taakgericht is weggezet bij Gezinsvormen (voor de doelgroep jeugdhulp met verblijf inclusief ambulante ondersteuning), ons leveranciersmanagement (inclusief monitoring van effecten) als de 3 transformatietafels (integrale crisisdienst, jeugdhulp in onderwijstijd en Specialistische GGZ) die wij zijn opgestart. Veel van de werkzaamheden hiervan zijn onderverdeeld tussen de beleidscollega’s jeugd van de 5 gemeenten. Het coördineren van de samenhang van deze opgaven vraagt steeds meer tijd waarmee deze vacature van transformatiemanager is ontstaan; meer samenhang binnen het leveranciersmanagement en de toeleiding, casusregie van sociale teams is gewenst. Gezien de grote samenhang met de werkzaamheden met de huidige projectleider Gezinsvormen wordt dit onderdeel van je functie.

Je contractering loopt via de Regionale Backoffice Lekstroom. Inhoudelijke aansturing vindt plaats door de ambtelijk opdrachtgever van de vijf gemeenten, Marielle Eijkman uit Nieuwegein. Je werkplek is in Nieuwegein, een van de andere gemeenten of je werkt soms vanuit huis.

Opdracht

Bij de inkoop van Jeugdhulp is er veel accent gelegd op een aantal inhoudelijke verbeteringen. We zijn daarom op zoek naar een transformatiemanager Jeugd die nu in de praktijk deze verbeteringen gaat volgen, stimuleren en gaat versnellen. Ons doel is voorkomen, verkorten en versterken van Jeugdhulp.

Je bent als transformatiemanager de spin in het web en verbindt alle initiatieven aan elkaar. Je enthousiasmeert en ordent. Je fungeert als herkenbaar en actief aanspreekpunt voor zowel collega’s van de vijf gemeenten als voor de Combinatie Gezinsvormen. Je werkt nauw samen met de (senior)contractmanager van de Regionale Backoffice Lekstroom.

Om de nieuwe werkwijze van de sociale teams én het leveranciersmanagement daadwerkelijk te realiseren zal de transformatiemanager overzicht houden op alle aspecten die hiermee verband houden. Hij/zij zorgt ervoor dat de gekozen koers daadwerkelijk wordt uitgevoerd, verbindt, stimuleert, stuurt eventueel bij, is vraagbaak en bewaakt de voortgang. Daarvoor is monitoring cruciaal omdat hiermee zicht komt op de voortgang; op dit onderdeel werkt de transformatiemanager nauw samen met de regionale informatiemanager.

Een specifiek thema is de harmonisatie van de diverse op casuïstiek gerichte inhoudelijke overleggen.

Vanuit het projectleiderschap Gezinsvormen ligt het accent van de transformatiemanager op het verder opbouwen van de samenwerkingsstructuur met de Combinatie (samenwerking van 4 aanbieders). Je leidt het regionale accountteam en monitort in partnerschap met de Combinatie de uitvoering van de contractafspraken. Je volgt de financiële afspraken rondom de taakgerichte bekostiging. Daarnaast moeten het gezamenlijk beschreven transformatieplan daadwerkelijk vorm krijgen. Je organiseert bestuurlijke overleggen, werkbezoeken etc.

Jouw belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:

-           Namens de regio draag jij de visie, leidende principes en overige uitgangspunten uit, zodat er zoveel mogelijk wordt gewerkt vanuit de bedoeling van de ontwikkelopgaven van de inkoop Jeugdhulp 2023.
-           Je zit het Ambtelijk Overleg Jeugd voor dat 1 keer in de 2 weken bijeen komt.
-           Je legt verbinding met het Ambtelijk Overleg Onderwijs.
-           Je stuurt proactief op de uitvoering van de contracten met name voor wat betreft de bijbehorende transformatieopgave en je stuurt bij waar nodig in nauw contact met de senior contractmanager.
-           Je informeert en betrekt de ambtelijk opdrachtgever en de collega’s van het de gemeenten in de regio (zowel ambtelijk als bestuurlijk). Je rapporteert over de voortgang van de opdracht en escaleert waar nodig.
-           Je draagt bij aan de verdere ontwikkeling van dashboards om de afspraken uit het contract te monitoren.
-           Je leidt het accountteam Gezinsvormen. Hierin zijn beleid, contractmanagement, datamanagement, financieel management en uitvoering samengebracht.
-           Je bent verantwoordelijk voor het bewaken van zowel de inhoudelijke opdracht als het financieel kader van het contract Gezinsvormen. Je stelt zo nodig maatregelen voor om binnen de financiële kaders te blijven in samenwerking met (de financieel adviseur) uit het accountteam Gezinsvormen. Je doet dat in afstemming met de Combinatie.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider  bij een gemeente of gemeentelijke samenwerking in de afgelopen 10 jaar;
2. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met (de ontwikkeling van) Jeugdhulp;
3. ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

Gunningscriteria  (weging, totaal 100 punten)
4. Aantoonbare werkervaring met transformatie van Jeugdhulp (benoem duidelijk in het cv waar en hoe deze ervaring is opgedaan) (20 punten);
5. Aantoonbare werkervaring met Jeugdhulp met verblijf (benoem dit duidelijk in het cv) (20 punten);
6. Aantoonbare werkervaring als projectleider/-manager met veranderprocessen (20 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met relatiebeheer/ accountmanagement vanuit de gemeentelijke rol als opdrachtgever (20 punten);
8. Maximum uurtarief van €115,- exclusief BTW, inclusief reiskosten woon-werkverkeer (20 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u/ de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Verbinder
  • Communicatief vaardig
  • Creatief
  • Helicopterview
  • Koersvast

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden wel aangeleverd ter informatie aan opdrachtgever.

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden ter informatie voorgelegd aan de opdrachtgever.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden in eerste instantie niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk:  ja, maar er is ook aanwezigheid ter plekke nodig.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 9 juli 2024 van 13.00 uur tot 17.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 8 juli 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De aanbestedende dienst vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
  • Akkoord met een SROI regeling in de overeenkomst m.b.t. Social Return.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.
    • Indien u beschikt over een G-rekening, zal 25% op deze rekening worden gestort. Indien u geen SNA certificaat kunt overleggen zal er 55% op de G-rekening worden gestort.
    • Indien u niet beschikt over een G-rekening, moet er per kwartaal een verklaring van betalingsgedrag van de Belastingdienst worden overlegt.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 1 juli 2024, 12.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 2 juli 2024 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

Update 2 juli 2024: Er zijn geen vragen ingediend.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot 5 juli 2024, 9.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.