Organisatie onderdeel
De gemeente Vijfheerenlanden ligt in het midden van het land, in de provincie Utrecht tussen de rivieren Lek en Linge. Een prachtig gebied met polders, uiterwaarden, dijken, molens, boerderijen, steden en dorpen. Vijfheerenlanden ligt centraal bij de snelwegen A2, A15 en A27. In deze groene gemeente wonen ruim 60.000 inwoners. De 16 woonplaatsen hebben elk hun eigen identiteit.
Opdracht
Als Netwerkmanager Financiën en Control geef je integraal leiding aan de teams Control, Data en Belastingen, Financieel beleid, Financiële administratie en de Wijkambassadeurs (47 FTE) en begeleid en coach je deze teams, om hen in staat te stellen zich te ontwikkelen en de gewenste resultaten te halen. Je draagt daarbij de eindverantwoording voor het functioneren van deze teams. In het team Data en Belastingen word je ondersteund door een coördinator.
Je bent gericht op de ontwikkeling van de medewerkers, faciliteert hun groei en faciliteert het proces waarbinnen medewerkers zich verbinden aan de resultaatverplichting. Je zorgt voor een goed lopend proces tussen de teams en bestuurder. Als Netwerkmanager pak je P-taken op, werk je met de teams aan een verbeterde teamvorming door persoonsgericht leidinggeven en zorg je voor verbinding en teambuilding.
Als Netwerkmanager ben je lid van het DMT en maak je de vertaalslag van organisatieontwikkelingen en besluiten richting jouw teams. Je levert een bijdrage aan de verdere ontwikkeling van het organisatieonderdeel op basis van de reeds ingezette koers. De komende periode staat onder andere in het teken van het versterken van de strategische sturing en leiderschap.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo niveau;
2. Aantoonbare werkervaring als leidinggevende binnen een gemeente.
Gunningscriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als Manager Financiën & Control (30 punten);
4. Aantoonbare kennis van Belastingen, WOZ, BAG, GEO (licht toe waar deze kennis is opgedaan) (25 punten);
6. Een afgeronde opleiding op wo bachelor niveau (10 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met aanbestedingsprocedures en implementatie van financiële systemen (25 punten);
8. Aantoonbare kennis van gemeente Financiën (licht dit duidelijk toe in het cv) (10 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre je / de aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
- Je bent een stevige, inspirerende, faciliterende leider;
- Je hebt overtuigingskracht;
- Je hebt goede communicatieve en coachende vaardigheden;
- Je hebt inlevingsvermogen en kunt je verplaatsen in de medewerkers;
- Je bent zichtbaar en benaderbaar.
Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie tien (10) cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.
De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
- Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
- Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.
Benodigd aantal professionals
1
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Wie is erbij?
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 16 juli 2024, van 11.30 uur tot 14.30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 15 juli 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
- Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.
- Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
- Gemeente Vijfheerenlanden faciliteert geen laptop.
Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 9 juli 2024, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 11 juli 2024 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kun je indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kun je telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.
Vraag: Wie is de directe opdrachtgever en in hoeverre is er sprake van een resultaatopdracht zonder gedragsrelatie?
Antwoord: De directe opdrachtgever is de directie. Wordt met de gedragsrelatie de gezagsrelatie bedoeld? Die is er uiteraard wel, iemand werkt immers binnen een organisatie, met een leidinggevende.
Vraag: Hoe zijn de teams binnen Financiën en Control opgebouwd qua FTE en in hoeverre is er naast de netwerkmanager de sturing binnen de teams georganiseerd?
Antwoord:
Financieel Beleid: 12,8 FTE
Financiële Administratie: 7,9 FTE
Data en Belastingen: 13,6 FTE
Control: 9,6 FTE
De netwerkmanager is verantwoordelijk voor alle P-taken. Daarnaast is er senioriteit of coördinatie in de teams aanwezig.
Vraag: Wat is de (aansturende) rol van de coördinator Data en Belastingen precies?
Antwoord: De coördinator verbindt de dagelijkse werkzaamheden en is verantwoordelijk voor de dagelijkse werkinhoud. Ze is vraagbaak voor het team en heeft contact met externe partijen.
Vraag:En hoe is deze rol belegd in de andere teams van Financiën en Control als daar geen coördinator is?
Antwoord: Er zijn senior medewerkers in de teams aanwezig.
Vraag: Wat is de mate van zelforganisatie in de afzonderlijke teams?
Antwoord: Dat is afhankelijk van het team.
Vraag: In de opdracht wordt gesproken over vertaling van organisatieontwikkeling en wat zijn deze voor het netwerk Financiën en Control. Wat zijn de organisatieontwikkelingen die concreet spelen en op welke organisatieontwikkelingen zit spanning voor de teams (en de opdrachtgever)?
Antwoord: Zie bijlage, rapport ‘samen verder bouwen’.
Vraag: In hoeverre is er sprake van ombuigingsopgave(n) die de teams raken?
Antwoord: Op dit moment niet. Wel het proces uiteraard.
Vraag: Gezien de gewenste ervaringen bij de criteria, welke opdrachten staan de teams voor en/of welke concrete vraagstukken spelen het komende jaar op het gebied van belastingen, WOZ, BAG, GEO enerzijds en op het gebied van de aanbesteding en implementatie van een financieel systeem anderzijds?
Antwoord: Op het gebied van gemeentelijke belastingen de implementatie van een nieuw systeem en de verdere uitrol van een nieuw financieel systeem.
Vraag: Wat is hier in de opdrachtperiode een reële bijdrage die van de netwerkmanager wordt verwacht?
Antwoord: Er is een projectleider aanwezig. De Netwerkmanager werkt op escalatie niveau.
Vraag: Waar zijn de teams het komende jaar gehuisvest gezien de aanstaande verbouwing van het gemeentehuis in Leerdam? Wat betekent dit voor de teambuilding van de afzonderlijke teams binnen Financiën en Control?
Antwoord:
Data en belastingen – Meerkerk locatie Avres
Financiële administratie – Meerkerk locatie Avres
Control en Financieel Beleid – Vianen
Teambuilding zal een aandachtspunt blijven.
Vraag: In het verlengde hiervan: Wat zijn afspraken binnen de teams over op locatie werken en thuiswerken? Wat betekent dit voor de teambuilding van de afzonderlijke teams binnen Financiën en Control?
Antwoord: We werken hybride. Op dit moment kent elk team een kantoordag.
De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot vrijdag 12 juli 2024, 09.00 uur. Tot die tijd kun je reageren.