Programma oprichter eenmalige implementatie Omgevingswet en Privacywetgeving
Westland
 
Aanvraagnummer
19870
Duur
6 maanden
Opties verlenging
2 maal 4 maand(en)
Uren per week
36 uur
DAS opdracht
Ja
Start
Zo Spoedig Mogelijk
Opleidingsniveau
WO
Regio
Zuid-Holland
Einde inschrijfdatum
03 February 2025
Eindtijd
09:00 uur

Opdracht
Er wordt een Programma oprichter eenmalige implementatie Omgevingswet en Privacywetgeving voor het opzetten van een nieuw team gezocht bij de gemeente Westland. Specifiek wordt er iemand gezocht voor het oppakken van eenmalige, tijdelijke werkzaamheden rondom deze oprichting. Concreet zoekt de gemeente Westland tijdelijke inhuur in verband met:

  • Het opvangen van een tijdelijke, eenmalige werkzaamheden, welke geheel zelfstandig moeten worden uitgevoerd zonder aansturing vanuit de gemeente. Zodra het resultaat is behaald en het programma / project is opgericht en de wetgeving is geïmplementeerd, stopt deze opdracht;
  • Reden dat wordt gekozen voor inhuur is dat er geen behoefte is aan een vaste medewerker met dit specifieke specialisme. Er is slechts eenmalig, tijdelijk behoefte aan een dergelijke specialist. Intern is deze kennis niet aanwezig bij de gemeente.

Algemene zaken en voorwaarden voor deze opdracht:

  • De opdrachtnemer is zelf verantwoordelijk voor de werkplek en materialen, zoals laptop, telefoon(abonnement), verzekeringen en overige materialen;
  • Opdrachtnemer vult zelf zijn werktijden in;
  • Opdrachtnemer pakt de werkzaamheden zelfstandig op, zonder aansturing vanuit de gemeente. Er is geen sprake van een gezagsverhouding;
  • Er is geen sprake van exclusiviteit over- en weer: zowel de gemeente als Opdrachtnemer mogen tegelijkertijd ook met andere partijen samenwerken;
  • Opdrachtnemer werkt resultaatgericht, na het voltooien van het programma stoppen de werkzaamheden;
  • Opdrachtnemer beschikt over specialistische kennis en ervaring, welke niet intern bij opdrachtgever aanwezig is.

De resultaatgerichte werkzaamheden voor dit concrete programma zullen bestaan uit:
De Omgevingswet is een nieuwe wet welke per 1 januari 2024 is ingevoerd. Tevens is in 2018 de AVG ingevoerd. De combinatie van deze recent ingevoerde wetten en de handhaving hiervan, maakt dat er eenmalig extra inzet nodig is. Er wordt gezocht naar expertise welke intern bij de gemeente Westland niet in huis is en structureel ook niet nodig is. Het betreft dus een eenmalige behoefte aan een specialist op dit gebied. Dit ten behoeve van het behalen van een specifiek resultaat op dit terrein. Eind 2025 dient namelijk te worden opgeleverd:

1. Resultaat: een Plan van Aanpak Programmatisch werken in combinatie met Plan van Aanpak implementatie Privacywetgeving. Werkzaamheden: het vaststellen van een gekozen richting en juridische onderbouwing, uitgewerkt tot een dubbel PvA. Privacy en AVG taken dienen hierin ook te worden meegenomen. Dit zijn een eenmalige tijdelijke taken gezien de recent ingevoerde Omgevingswet en veranderingen in Privacywetgeving. Na het behalen dit resultaat is deze taak afgerond.
2. Resultaat: de hernieuwde Omgevingsvisie 2025. Werkzaamheden: de Omgevingsvisie dient te worden opgesteld met doorwerking naar programmering en een Omgevingsplan 2025. Privacy en AVG taken dienen hierin ook te worden meegenomen. Dit zijn een eenmalige tijdelijke taken gezien de recent ingevoerde Omgevingswet. Na het behalen dit resultaat is deze taak afgerond.
3. Resultaat: het innovatieve Kernteam Omgevingswet dient te worden opgericht.

Werkzaamheden: er dient een team bij elkaar te worden gebracht. De start van het programma Omgevingswet wordt gemaakt, een nieuw beleid op wordt gesteld en per kwartaal wordt gekeken naar behoeften en verbeteringen binnen het team. In dit team dient de implementatie van de Omgevingswet en privacywetgeving verder vorm te worden gegeven. Eind 2025 dient dit team opgericht te zijn en zelf te gaan draaien zodat het zelf verder kan gaan fungeren binnen de gemeente. Het resultaat is dan behaald.

Concrete inhoud en duur van de opdracht:

  • Het project betreffende de opdracht: Programma oprichter eenmalige implementatie Omgevingswet en Privacywetgeving in nieuw team is tijdelijk van aard;
  • Het project betreffende deze implementatie duurt in eerste instantie 6 maanden, met een inzet van 36 uur per week, de wens is dat na deze periode het resultaat is behaald en de opdracht dan stopt;
  • Mocht het resultaat zoals hierboven vermeld eerder behaald zijn, dan stopt de opdracht eerder. Hierbij geldt een opzegtermijn van 4 weken. Deze opdracht geldt zonder opgave van reden ook voor zowel de gemeente Westland als voor de inhuur;
  • Mocht het resultaat zoals hierboven vermeld na 6 maanden nog niet behaald zijn, dan kan de opdracht 6aximaal 2 keer met 4 maanden worden verlengd.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Uurtarief maximaal € 129,90 inclusief reiskosten woon-werk, fee Flextender en exclusief btw;
2. Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten; Ditzelfde geldt voor een laptop (deze mag niet ouder zijn dan 2019);
3. Minimaal een afgeronde WO bachelor opleiding;
4. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met het ontwikkelen van nieuwe programma’s, Omgevingsplannen, PvA’s en het oprichten van nieuwe teams:
5. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met de omgevingswet;

Gunningscriteria (weging)
6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in het oprichten van programma’s en projecten bij overheidspartijen (30 punten);
7. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in het oprichten van (project)teams binnen een overheidsinstelling (25 punten);
8. Minimaal 2 jaar aantoonbare inhoudelijke kennis over de Omgevingswet sinds voor de invoering van de Omgevingswet, benoem waar dit is opgedaan (15 punten);
9. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met projecten op het gebied van privacy, AVG en het doen van DPIA’s (20 punten);
10 Aantoonbare werkervaring binnen overheidsorganisaties zoals Omgevingsdiensten, Provincies, de VNG en gemeentes (10 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties:
Een creatieve, zelfstandige en oplossingsgerichte houding.

Beoordelingsprocedure
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de tien kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie [of ander aantal] kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.
Beschikking over een eigen werkplek en/of remote werk instelling, met andere woorden: kandidaat krijgt geen standaard plek om op kantoor te werken

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 5 februari 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 4 februari 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

  • De gemeente zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.
  • Het aantal te declareren uren mag het maximum van 1620 uur per jaar niet overschrijden. Er geldt een terugbetalingsverplichting voor het teveel gedeclareerde.
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
  • ‘Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi)’.
  • De voertaal binnen de gemeente is Nederlands (in taal en geschrift), er word geacht dat de kandidaat hieraan kan participeren.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 28 januari 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 30 januari 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

Vraag: Wat is de reden geweest om ook de nadruk te leggen op privacy? 
Antwoord: De reden dat er zowel nadruk ligt op Privacy- als Omgevingswet- als Beleidstaken is dat er voor de tijdelijke werkzaamheden inhuur wordt gezocht met ervaring in al deze werkvelden. Alle afzonderlijke expertises zijn wel in huis bij de gemeente, maar er wordt tijdelijk en eenmalig juist iemand gezocht met een combinatie van deze expertises. Dit is immers nodig voor de taken van de Programma oprichter eenmalige implementatie Omgevingswet en Privacywetgeving voor het opzetten van een nieuw team. 

Vraag: In hoeverre wordt hier hybride gewerkt en wat is de verhouding?
Antwoord: In beginsel wordt er remote gewerkt. De inhuur werkt immers zelfstandig en resultaatgericht, als zijnde: zonder aansturing / gezagsverhouding vanuit de gemeente.

Vraag: Beide expertises (1. AVG/privacy en 2. Omgevingswet) zijn eigenlijk nooit gecombineerd. Gezien en de eisen en de wensen zijn jullie dus meer op zoek naar een persoon op het gebied van omgevingswet en dus niet naar een privacy consultant, kunt u dit bevestigen? Zo niet, graag uw toelichting.
Antwoord: Wij zijn op zoek naar iemand met gedegen ervaring in- en kennis over de Omgevingswet, Beleid en Privacy. Dit omdat alles samenkomt in de tijdelijke taken van de Programma oprichter eenmalige implementatie Omgevingswet en Privacywetgeving voor de oprichting van een nieuw team. Alle afzonderlijke expertises zijn wel in huis bij de gemeente, maar er wordt juist eenmalig en tijdelijk inhuur gezocht met een combinatie van deze expertises

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot maandag 3 februari 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.