Senior financieel adviseur
Raalte
 
Aanvraagnummer
20842
Duur
6 maanden
Opties verlenging
2 maal 6 maand(en)
Uren per week
32-36 uur
DAS opdracht
Ja
Start
z.s.m.
Opleidingsniveau
HBO
Regio
Overijssel
Einde inschrijfdatum
11 April 2025
Eindtijd
09:00 uur

Let op! “Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en SSC Ons mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Hardenberg. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".

Organisatie
We zijn de gemeente Raalte. Mensen werken graag bij ons om wie we zijn. We zijn positief, we doen het samen en het liefst stropen we onze mouwen op. De drang om vooruit te willen en het lef om buiten de lijntjes te kleuren, kenmerkt ons. We zijn op zoek naar jou als jij een bijdrage wilt leveren aan onze samenleving. Want die staat niet stil. Onze inwoners dagen ons iedere dag uit om samen met hen het leven in de gemeente Raalte nog mooier te maken.

Je krijgt bij ons niet alleen werk dat ertoe doet, je krijgt bij ons ook de ruimte en het vertrouwen om het verschil te maken.

Opdracht
Recent heeft één van onze strategisch financieel adviseurs een nieuwe uitdaging gevonden. Om de portefeuille die achterblijft spoedig en adequaat in te vullen, zijn wij op zoek naar tijdelijke vervanging.

In de basis word je ingezet op de volgende beleidsthema’s:

  • Sport;
  • Maatschappelijk vastgoed (o.a. IHP onderwijs) en;
  • Mobiliteit. 

En je bent accounthouder van enkele verbonden partijen (o.a. het lokale Sportbedrijf Raalte).

Verder zijn wij ook op zoek naar een ervaren professional die breed inzetbaar is. Iemand die in staat om te adviseren over en mee te helpen bij onderwerpen die actueel, urgent en complex zijn. Met de benodigde kennis, ervaring en senioriteit. Denk bijvoorbeeld aan inspanningen om:

  • een bijgesteld Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP) passend te laten landen in de begroting 2026;
  • de noodzakelijke vervangingsinvesteringen in de openbare ruimte passend te laten landen in de begroting 2026;
  • de loonkosten in 2025 beter te gaan beheersen op basis van de recent vastgestelde spelregels en beschikbaar gestelde managementinformatie;
  • in 2025 invulling te geven aan de financiële beheersing van de geïntroduceerde ‘gestalde capaciteit' á 13 fte, als uitvloeisel van de gemeentelijke woningbouwambities.

Vanuit het cluster financiën staan 12 professionals dagelijks garant voor het ondersteunen en adviseren van de organisatie op alle aspecten van het vakgebied financiën & control.

In de rol van Senior financieel adviseur zorg je ervoor dat financiële middelen effectief en transparant worden ingezet om maatschappelijke doelen te realiseren. Je geeft gevraagd en ongevraagd advies aan budgethouders, management en bestuur, waarbij je verder kijkt dan de cijfers. Hoe draagt een investering bij aan onze ambities? Waar liggen kansen en risico’s? Jouw scherpe analyses en heldere adviezen helpen de gemeente toekomstbestendig te besturen.

We verwachten van jou:

  • Dat je financiële en beleidsmatige ontwikkelingen monitort en analyseert en vertaalt naar strategische adviezen;
  • Dat je ondersteunt bij de P&C-cyclus en zorgt voor een sterke koppeling tussen financiën en beleid;
  • Dat je collega’s uitdaagt om financieel bewust en resultaatgericht te werken;
  • Dat je kansen om processen te verbeteren signaleert en adviseert over risico’s en beheersmaatregelen;
  • Dat je een verbindende schakel bent tussen financiën, beleid en bestuur.

Hierin ben je de meedenkende en betrokken businesspartner en kritische bewaker van de kaders.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

2. Minimaal een aantoonbare afgeronde opleiding op hbo-bachelor niveau op het gebied van Bedrijfseconomie, Accountancy, Finance & Control of Bestuurs- / Bedrijfskunde met een financiële specialisatie;
3. Minimaal 5 jaar werkervaring en in de afgelopen 10 jaar als financieel adviseur en/of controller binnen de gemeentelijke overheid;
4. Aantoonbaar werkervaring als financieel adviseur en/of controller op het gebied van maatschappelijk vastgoed;
5. Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
6. Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als financieel adviseur en/of controller binnen een gemeentelijke overheid (40 punten);
7. Aantoonbaar kennis van en werkervaring met het BBV (maak dit duidelijk in het cv) (20 punten);
8. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met ondersteunen bij een P&C-cyclus (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld) (20 punten);
9. Aantoonbare werkervaring met het schakelen tussen de afdeling financiën, beleid en bestuur (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld) (20 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
Je bent analytisch en een positief gedreven aanpakker. Je zoekt van nature de verbinding en samenwerking met collega's.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 10 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Maandg t/m vrijdag

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 15 april vanaf 09:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 14 april bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 4 april 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op maandag 7 april 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 11 april 2025 09:00. Tot die tijd kunt u reageren.